Irakasle bati eginiko elkarrizketa hau oso interesgarria iruditu zaigu.
klik egin izenburuan artikulura joateko.
LABURPENA:
a)
Askotan ikastetxeen ikasketa programak editorialen menpe daude, hau da, liburuen progarama jarraitzen dute. Lehen hezkuntzan, haur hezkuntzan baino gehiago ematen da. Honetan irakasleak bere kabuz eginiko ariketa eta ekintza gehiago burutzen dituzte ikasleek lehen hezkuntzan ordea, liburua gehiago jarraitzen da. Ikastetxeek liburu egokiak aukeratzeko lehendabizi liburua hausnartu, aztertu eta komentatu egiten da irekasleen artean. Horretaz gain kurtsoan zehar eta klaseak amaten dituzten heinean, liburuak eta euren edukiak irakasleen artean komentatu ohi dira. Irakasleek liburua gustoso badute beste aspektu batzuk eztabaidatuko dira. Horrela ikastetxea editorialekin harremaneta jarriko da. Bilerak ere egiten dira, non materialak eztabaidatzeko maila horietako tutoreak egotea komenigarria den. Hezkuntzaren lege berria atera da eta zenbait arlo azpimarratu ditu irakasgai guztietan egon daitezen ( irakurtzeko-ulermena, baloreen ezagutza, ahozko-ulermena, informazio eta komunikazioko tecnología berriak…). Horrek ere eragina dauka editorialak dituzten materialak aukeratzeko orduan. Ikasketa liburu bat malgutasun gehiago edukitzea ezinhobea izango litzateke, hau da, irakasleak liburuak dituen edukietatik berak funtzezkoa eta garrantzitsuena dena aukeratzea. Honek lan koaderno pertsonal landuago batera eramango gintuzke, liburuak kontsulta moduan erabiliz. Hala ere ezinezkoa egingo litzaieke irakasleei libururik ez erabiltzea oso zaila baita hezitzeko kalitatezko material euren kabuz sortu eta prestatu. Nahiz eta onartzea zaila den, irakasleak liburuaren menpe irakasten dute, “liburua bukatzea” helburu naguzienetariko batan bilakatzen da. Halaber, irakaslea da liburutik zer eta zer ez hartu neurtu behar duena eta liburutik kanpo beharezkoak diren materialak hartu ala ez hartu erabaki behar duena. Horretaz aparte badago erlazioa esperientzia eta irakasleak liburuetan bilatzen denaren artean. Esperientziak ziurtasuna eta zehaztasuna ematen die irakasleei, hau da liburuak aukeratzeko orduan zorrotzagoak dira materia sakonki ezagutzen dutelako eta libururik gabek ariketak edo jarduerak egiteko orduan ziurtasun gehiago dute.
b)
Gure ingurugiroaren egoera sozio-ekonomikoa kontuan hartuz liburuak aukeratzen ditugu. Editorialek edukiak garatzen eta berritzen joaten dira materia ikasleentzat egokiagoa eta eskuragarriagoa izan dadin. Normalean departamentuko zuzendariak hura osatzen duten irakasleei informazioa eta edukiak ematen dizkie. Kasu berezi baten batean editorialeko komertzialak liburuak aurkezten ditu departamentuko kide guztiak dauden bilera batean. Hezkuntzarako lege berria atera denez ( aurreko hausnarketan aipatutakoa ) curriculo-ari hoberen egokitzen zaion materiala aukeratzen da. Testu liburu bat aukeratua izateko ondorengo ezaugarriak eduki behar ditu: edukietara ondo egokitu behar da eta maila egokia izan beharra dauka; ariketak eta ekintzak dibertsitatea izatea, edukietan zentratzea eta sakontasun maila dezberdinak izatea. Gainera, liburuek irakasle gabeko lana bultzatu beharko lukte ( etxean ). Irakasleak liburua erabiltzeari utziko balio, arazoak egongo lirateke: denbora falta liburua laboratzeko eta gero, ordenatzeko, anpliatzeko, egokitzeko eta hobetzeko. Horretaz gain testu liburuak irakaslearen ekintzak gidatzen ditu, ikasleak landu behar dituen edukiak eta ariketak bertan bait daude. Hala ere, testu liburuak ez diren beste materialekin ere irakasgaiak lantzen dira. Bukatzeko, esperientziak zeure buruarengan konfidantza eta ziurtasun gehiago izatea lortzen du eta horrela, liburua zalantzan gehiago jarri.
c)
Editorialak beren lana egiten dute dekretuaren pautak jarraituz baina irakasleek ere euren kabuz materialak prestatzen dituzte.Horretaz aparte editorialak liburu aldaketa agin behar duten ikastetxeekin harremanetan jartzen dira eta batzuetan beste zikloetako irakasleek ere dute liburu aldaketa horretan parte hartzen dute, nahiz eta ziklo horietan ez egon eta lasaitasun handiagoz hartu. Aldaketa arrazoiak klaustroan baieztatzen dira eta noski, azalpena ematen da. Klasean erabiltzeko testu liburu batek izan behar dituen ezaugarriak ondorengo hauek dira: aurkezpen ez aspergarria izan; argazki eta irudi koloredun eta argiak; eduki egokiak; eta letra mota, gero landu eta aplikatuko dena. Halaber, testu liburuetan hobetzeko gauzak hurrengoak dira: liburu testua baliagarria izan behar da ziklo bakoitzeko eta aukeratzeko koadernotxo dezenterekin; ikasleek pentsatzeko eta arrazoitzeko kapazitatea edukitzea; teknologia berriak liburuetan gehitzea eta ez bakarrik erabiltzea; eta irakasleak liburuak laguntza edo gida moduan edukitzea, ez helburu bezala. Irakasleek liburuak erabiltzeari utziko baliote materiala sortzeko koordinazioa eta esfortsua handiagoa izango litzateke. Liburuak irakasleen ekintza gidatzen du, askotan liburua bukatzea da euren helburu bakarra. Editorialek urteak pasa ahala liburuak aldatzen dituzte;irakasleek nahiz eta daukaten liburuarekin gustora egon, aldatzera behartutak daude. Gero eta esperientzia gehiago izateak, orduan eta zorrotzagoak egiten gaitu liburu bat aukeratzerakoan, liburuari kasu gutxiago egiten zaio. Esperientzia gabeko irakaslearentzat, aldiz, liburua bukatzea da bere helbururik garrantzitsuena
HAUSNARKETA:
Gure ustez libru bat egokia izan dadin maila zehatz baterako eduki aproposak izan beharko lituzke, hau da, kurtso bakoitzerako programak batzen dituen edukiak izan beharko lituzke. Gainera liburuek irudi koloredunak, grafikoak, estadistika taulak, mapak eta ariketa interesgarri eta dibertigarriak izatea komenigarria izango litzateke liburu horretatik ikastea aspergarria izan ez dadin ( ikasi daiteke dibertitzen zaren bitartean ). Horretaz gain teknologia berriak ikasteko erabiltzea garrantzitsua denez, liburuek dokumentalen diskak eramatea ez legoke gaizki egongo. Ezaugarri guzti horiek kontuan hartuz irakasleak bildu egin behar dira. Bilera horietan liburuekiko euren iritzia azaldu eta arrazoitu beharko lukete azkenik adostasun batera iristeko. Hala ere bileraren batean editorialeko liburuak aurkezten dituena egotea interesgarria izango litzateke. Irakasleek testu liburuak erbiltzeari utziko baliote beste hainbat liburuetan informazioa bilatu beharko lukete beren liburua edo apunteak sortu ahal izateko. Beraz, testu liburuetan zenbait eduki bilduta daudenez, erosoagoa da hura erabiltzea. Dena dela, irakasleak liburutik hartutako edukiak osatu beharko lituzke, hau da, ikasleen jakintza osatzeko beharrezkoak diren materialak beste leku batzuetatik atera beharko lituzkete. Gaur egun ikusi dezakegu nola esperientzia gehiago daukaten irakasleek liburua gutxiago erabiltzen duten, liburuak dioen guztiaz ez bait dira fidatzen; liburuan bertan, informazioa gaizki edo eskas emanda aurkirtzen badu, bere kabuz prestaturiko materiala emateko ez du inongo ziurtasun faltarik izango. Horrela esperientzia handia duen irakasleak liburua informazio iturri bezala erabiliko du. Esperientzia gutxiko edo gabeko irakasleek ostera, liburuan azaltzen dena eman ohi dute ( salbuespenak beti egertzen dira, noski ).
Bitarteko grafikoaaaaaaaaa !!!
ResponderEliminarLan polita.